door Erika de Ridder
•
18 april 2024
Het schrijven van een meta beschrijving, ook wel bekend als meta description, wordt vaak onderschat. Zolang er maar iets staat dan is het goed genoeg. Helaas, fout! De meta titel en beschrijving hebben grote invloed op je potentiële klanten en of mensen überhaupt doorklikken naar je website. Dus, wil je klanten naar je website trekken (dat is meestal wel het geval als jij je bezig houdt met SEO) besteed dan ook zeker aandacht aan de meta beschrijvingen. Wat is de meta beschrijving? De meta beschrijving is het stukje tekst dat jij aan de backend van je website toevoegt, waarmee je aangeeft wat Google in de zoekresultaten (de SERP) weer moet geven. Oftewel, het is het stukje tekst wat je ziet als je op een zoekwoord zoekt. Deze tekst kun jij zelf invullen om zo de aandacht van de potentiële klant te trekken en ervoor te zorgen dat diegene op het gevonden resultaat klikt. Meta beschrijving en SEO Het invullen van de meta beschrijving is geen directe indicator van Google om je website beter te laten ranken. Toch is het verstandig deze wel in te vullen om je resultaten via Google te verbeteren. De zoekmachine ziet wel dat de beschrijving aansluit bij de zoekopdracht en maakt hierin het zoekwoord dik gedrukt. Hierdoor valt jouw website meer op tussen de resultaten die dit niet hebben geoptimaliseerd. Als je dan toch je best doet om vindbaar te worden binnen Google neem dan zeker ook de meta beschrijvingen even mee. Het is een kleine moeite, het ziet er netjes uit en je valt nog meer op. Waar moet een goede meta beschrijving aan voldoen? Let op het aantal karakters Wanneer je de meta beschrijving of titel te lang maakt snijdt Google deze automatisch af. Dit ziet er onverzorgt uit en laat ook duidelijk zien dat jij geen moeite hebt gedaan een goede titel en beschrijving op te geven. Houd er rekening mee dat de beschrijving tussen de 150 en 160 tekens is. Zelf gebruik is de Snippet Optimizer van SEOmofo , hierin zie je precies hoe de tekst overkomt in Google. Voorkom duplicate content Denk je er makkelijk vanaf te zijn door één keer een super goede meta beschrijving te schrijven en deze vervolgens op alle pagina’s te kopiëren? Jammer joh, dat gaat niet werken. Je kunt de titel en beschrijving nog beter leeg laten, dan overal hetzelfde invullen. Als je iedere keer dezelfde informatie geeft is de kans klein dat mensen blijven klikken. Daarnaast doe je dan toch nog vrij veel moeite voor vrij weinig resultaat. Heb je heel veel pagina’s en zie je het niet zitten om voor iedere pagina een unieke beschrijving en titel te maken? Kies dan de belangrijkste pagina’s, zoals je homepage, hoofdcategorieën, en natuurlijk de SEO landingspagina’s die het meeste verkeer opleveren. Deze pagina’s vind je terug in Google Analytics. Gebruik het zoekwoord Zoals aangegeven is het gebruiken van het zoekwoord in met meta beschrijvingen aan te raden, omdat Google deze automatisch dik gedrukt maakt. Hierdoor val je meer op in de zoekresultaten. Doe je dit niet en vul je niets in bij de meta beschrijving dan plukt Google automatisch een stukje tekst waarin het zoekwoord zichtbaar is van de website. Het kan dan goed zijn dat het stukje tekst nergens op slaat en niet aansluit bij de vraag van degene die zoekt. Grote kans dat jouw website niet wordt aangeklikt en je een bezoeker misloopt. Trek de aandacht Je wilt opvallen. Of je nu op posities 1 of 10 staat je wilt dat jouw website eruit springt en dat men nieuwsgierig wordt en doorklikt. Dit doe je door de aandacht te trekken. Je weet nu dat je dit kunt doen door het zoekwoord in de beschrijving te verwerken, maar er is meer. Geef aan wat iemand kan verwachten, of nog beter wat iemand ontvangt of krijgt. What’s in it for me? Wat heeft de zoeker eraan om naar jouw website te gaan? Dat wil je aangeven in de meta beschrijving. Woorden als ontdek, ontvang, bekijk, gratis, uniek kun je bijvoorbeeld goed in de beschrijving verwerken. Ze moeten natuurlijk wel relevant zijn voor wat jij aanbiedt. Beschrijf wat je doet, wie je bent Het liefst wil je naast bovenstaande ook nog kort toelichten wie je bent of wat je doet. Wanneer je dit ook kunt vermelden heb je het cirkeltje rond. Iemand weet wat hij of zij gaat krijgen door op jouw resultaat te klikken, weet met wat voor business hij of zij te maken heeft en de website valt op door het dikgedrukte zoekwoord. Kat in het bakkie! Je hebt natuurlijk ook de meta titel nog waarin je jouw bedrijf kunt omschrijven. Waar vul je de meta description in? Oke, jij bent helemaal klaar om geweldige meta descriptions te gaan schrijven. En nu? Waar ga je deze vervolgens neerzetten? In de backend van je website. Voor iedere website is de plek waar je deze in moet vullen anders, dus het is misschien even zoeken waar je dit precies kunt doen. Vaak valt het onder de SEO opties. Om de meta titel en beschrijving in een WordPress site te zetten heb je de gratis plugin SEO Yoast nodig. Deze kun je eenvoudig installeren, waarna er onderaan elke pagina een blok wordt toegevoegd waar je de meta titel en beschrijving in kunt vullen. Deze plugin werkt met gekleurde bolletjes, is het bolletje groen dan heb jij de pagina SEO proof gemaakt. Is deze oranje of rood? Onderaan in de tool staat aangegeven waar dit door komt. In Duda, de pagebuilder waar ik zelf mee werk kun je per pagina heel eenvoudig de meta content toevoegen aan een pagina. Persoonlijk vind ik dit een stuk prettiger nog werken dan in WordPress. Wat als je de meta beschrijving niet invult? Als je de meta beschrijving niet invult genereert Google deze automatisch. Dit is vaak minder mooi en je hebt hier dan ook geen grip op. De zoekmachine plukt een stukje tekst van de website. Geregeld is dit een zin uit de eerste alinea of een zin waarin het zoekwoord in terugkomt. Je wordt niet ‘gestraft’ voor het niet invullen van de meta beschrijving, maar het is wel een beetje slordig. Na het lezen van bovenstaande weet jij wat je allemaal kunt bereiken door het wel goed in te vullen. Dus het is zeker even de moeite waard. Google toont je meta beschrijving niet Nu kan het zo zijn dat jij super je best hebt gedaan op het schrijven van de meta beschrijving en je een resultaat tegenkomt waarbij deze niet wordt weergegeven. WAT? Tja, we hebben Google nu eenmaal niet helemaal zelf in de hand. Als een webpagina wordt weergegeven op een zoekwoord dat niet in de beschrijving staat, kan het zijn dat Google toch automatisch een stukje tekst van de website plukt waarin het specifieke zoekwoord wel staat beschreven. Daarnaast ziet Google het ook als jij je meta beschrijving helemaal vol hebt gepropt met zoekwoorden en deze daardoor niet meer prettig leesbaar is. Hier prikt Google zo doorheen, zorg er daarom voor dat de tekst altijd prettig leesbaar is voor de bezoeker. Meta beschrijvingen checken Als je al een bestaande website hebt kun je heel gemakkelijk checken welke pagina’s er welke meta beschrijvingen hebben. Hiervoor kun je de tool Screaming Frog gebruiken. Deze tool moet je downloaden en installeren op je computer. Vervolgens voer je de URL van je website in en laat je de tool zijn werk doen. Je krijgt vervolgens een hele uitdraai met wat er allemaal op jouw website staat ingevuld. Klik op het tabblad ‘meta description’ om te zien welke meta descriptions jouw website bevat. Deze kun je vervolgens filteren op bijvoorbeeld, missing of duplicate. Zo kun je in één oogopslag zien wat je nog te doen staat. Daarnaast wil ik je ook de tool SEOquake meegeven. Dit is een gratis Google Chrome Extensie die je kunt toevoegen aan je browser. Door deze te installeren kun je per pagina bekijken wat de meta titel en beschrijving is, ook voor de pagina’s van je concurrenten.