Wanneer je een tekst gaat schrijven is het kiezen van je juiste kop een van de belangrijkste elementen. Dit is datgene wat iemand als allereerste leest, wat zo aantrekkelijk moet zijn dat iemand de moeite neemt om verder te lezen. Daarnaast is dit de paginatitel die weergegeven wordt in het linkvoorbeeld wanneer het artikel op social media kanalen wordt gedeeld en zie je deze terug in het tabblad van je browser. Ook voor Google is het belangrijk een goede titel te verzinnen, omdat dit wordt weergegeven in de zoekresultaten. Het is dus zeker de moeite waard om hier wat extra aandacht aan te besteden. Hier zijn een aantal tips om fabulous paginatitels te schrijven.
Met tools zoals Ubersuggest van Neil Patel (gratis), SEranking (betaald), SemRush (betaald) kun je zoekwoorden onderzoeken om te bepalen welke zoekwoorden in de titel terug moeten komen. Voer het zoekwoord in waaraan je zit te denken en kijk welke suggesties de tool geeft. In het overzicht vind je ook de moeilijkheidsscore. Zo kun je zien welke zoekwoorden sterk gerelateerd zijn en wellicht makkelijker zijn om op te scoren. Is de vindbaarheid in Google voor jou het belangrijkste, zorg er dan voor dat je het zoekwoord zo veel mogelijk vooraan in de titel plaatst.
Door de titel in de vragende vorm te schrijven wek je interesse. Men heeft van nature de neiging om het antwoord te vinden op een vraag en zal daarom sneller op de link klikken en verder lezen. Wil je weten welke vragen het meest gesteld worden online? Gebruik dan de website answerthepublic.com. Hier kun je het zoekwoord invullen om vervolgens een heel overzicht te krijgen van de meest gestelde vragen.
Probeer niet te langdradig te worden, houd het kort en krachtig. Maak de titel sowieso niet langer dan 70 tekens, om ervoor te zorgen dat hij in zijn geheel wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Via deze tool, kun je precies zien hoe jouw meta titel en beschrijving er in Google uit komen te zien.
Ook het gebruik van getallen doet het over het algemeen goed om mensen door te laten klikken naar je website. Bijvoorbeeld: ‘De 10 mooiste plekken in Europa’ of ‘8 veelgemaakte fouten op Instagram’.
Wanneer je een artikel maakt en je deze wilt delen op Facebook is het verstandig van tevoren te kijken hoe dit er op Facebook uit ziet. Met de Facebook Debug Tool kun je dit gemakkelijk zien. Wanneer je een post op Facebook hebt geplaatst en je toch niet tevreden bent kun je met deze tool de URL scrapen. Oftewel, je zorgt ervoor dat hij je aangepaste titel en/of afbeelding overneemt op Facebook. Als een post namelijk eenmaal online staat en je past op je website iets aan, dan past hij dat niet ook in je Facebook post aan. Door de Debug Tool te gebruiken kun je de URL als het ware opnieuw laten laden, waardoor hij je nieuwe content overneemt.
Met de SEO plugin Yoast kun je voor de social media uitingen en de pagina zelf een aangepaste titel maken. Hierdoor weet je zeker dat deze er altijd goed uitziet. Door deze tool in te vullen zie je ook een voorbeeld van de weergave van je website in de zoekresultaten van Google. Ook in andere CMS heb je vaak deze optie, zorg dat je hier optimaal gebruik van maakt.
De beste titel is afhankelijk van het doel van de pagina. Schrijf je een SEO landingspagina? Zorg er dan voor dat deze zo goed mogelijk geoptimaliseerd is voor Google. Wil je dat mensen je artikel vinden en delen via social media kanalen? Dan is het verstandig de kop zo aantrekkelijk mogelijk te maken om erop door te klikken.
Alle rechten voorbehouden | Erikaderidder.nl