Heb jij een website maar komt er nog geen tot nauwelijks verkeer op? Dan is het tijd om eens kritisch naar je content te kijken. De teksten op je website zijn namelijk niet alleen belangrijk voor je bezoeker. Ze zijn ook belangrijk om aan Google aan te geven waar je website over gaat. Heb jij al teksten op je website staan, duik er dan nog eens in met deze tips.
Voordat je een goede tekst kunt schrijven om op vindbaar te worden in Google is het allerbelangrijkste te weten waar jouw doelgroep op zoekt in de zoekmachine. Welke woorden wil je dat iemand invoert in Google om vervolgens op jouw website terecht te komen? Gebruik de Chrome Extensie Keyword Surfer om te kijken hoe vaak er op woorden wordt gezocht.
Ook al is het doel natuurlijk om je tekst aantrekkelijk te maken voor Google, het allerbelangrijkste blijft je doelgroep. Zorg ervoor dat jij je doelgroep aanspreekt. Dit doe je onder andere door de woorden gebruiken waarop ze zoeken, maar ook door iemand persoonlijk aan te spreken met jij of u in plaats van jullie. Denk bij het schrijven altijd ‘wat levert het de klant op om dit te lezen?’
Uiteindelijk is het doel natuurlijk om boven je concurrenten te komen te staan in de Google zoekresultaten. Het is dus de bedoeling dat jij betere content schrijft dan jouw concurrenten. Zoek eens op de woorden waarop jij vindbaar wilt zijn. Wat voor tekst staat er op die websites? Welke onderwerpen worden er uitgelicht in de blogs? Het betekent natuurlijk niet dat je dit letterlijk moet kopiëren, absoluut niet! Maar het geeft je wel een idee van hoeveel beter jouw website moet zijn om er bovenuit te kunnen komen.
Hoe langer de zin, hoe lastiger deze is om te lezen. Kijk eens of je zinnen die een komma bevatten kunt splitsen met een punt. Je ziet waarschijnlijk al snel dat je een aantal zinnen een stuk gemakkelijker leesbaarder kunt maken. Door korte zinnen te lezen voelt een lezer zich meer voldaan. Het klinkt stom, maar na iedere punt heb je het gevoel iets afgerond te hebben. Als er maar woorden en komma’s blijven komen is het een stuk vermoeiender lezen.
De koppenstructuur is cruciaal voor je vindbaarheid in Google. Het begint allemaal met de H1 kop. Dit is de hoofdkop van je pagina. Zie het als de titel van een hoofdstuk in een boek. Hier is er ook altijd maar een van en vertelt waar het hoofdstuk over gaat. Het hoofdonderwerp staat hierin beschreven. Dit geldt ook voor je H1 kop. Daarnaast het je koppen voor de paragrafen, dit noemen we H2 koppen. Hierin geef je weer dat de rest van de tekst ook aansluit op het hoofdonderwerp. Verwerk in de H2 koppen dus ook het woord waarop jij vindbaar wilt worden met de SEO tekst. Eventueel kun je subparagrafen nog onderverdelen met subkoppen (H3 koppen).
Ik had het al even over de koppen structuur. De Headings (H1, H2, H3) zorgen onder andere voor duidelijkheid voor Google. Daarnaast hebben koppen vaak een meer opvallende layout dan de rest van de tekst. Dit maakt de tekst scanbaar voor je doelgroep. De meeste bezoekers beginnen op je website niet van boven tot beneden zorgvuldig de tekst te lezen. Vaak wordt er eerst gescand. Ziet deze pagina er prettig leesbaar uit? Sluiten de koppen aan bij wat ik hoop te lezen? Vind ik misschien het antwoord al zonder heel de tekst te lezen? Koppen, afbeeldingen, infographics zorgen ervoor dat je website in een oogopslag duidelijk is en mensen de interesse krijgen om ook de tekst te lezen.
Natuurlijk zijn alle alinea’s belangrijk, maar de eerste alinea verdient wat extra aandacht. Zorg er in deze alinea voor dat je de aandacht krijgt. Dat je direct duidelijk maakt waarom iemand jouw webtekst moet lezen. Maak je lezer nieuwsgierig en leg uit wat het resultaat kan zijn. Door in je eerste alinea gelijk duidelijk te zijn en mensen te binden aan de tekst, is de kans groter dat ze ook doorlezen.
Iedere pagina op je website heeft meta content nodig. Het is prettig om hier tijdens het schrijven van de SEO tekst al over na te denken. Wat wil je dat er zichtbaar wordt in de Google zoekresultaten? Dit vul je in als meta title & description. Als je een WordPress website hebt kun je hier de SEO Yoast plugin voor gebruiken.
Hoe fantastisch is het als jouw SEO blog zodra deze online is alleen nog maar meer waarde krijgt? Dit kan door het gesprek aan te gaan met je lezer. Stel een vraag aan je lezer die gemakkelijk te beantwoorden is. Als je een ingewikkelde vraag stelt waar mensen over na moeten denken is de kans een heel stuk kleiner dat ze reageren. Keep it simple. Door je website als communicatiemiddel te gaan zien en het gesprek aan te gaan met je doelgroep, ziet Google dit ook. Hoe meer interactie, hoe duidelijker het voor Google is dat jij interessante content schrijft.
Waarschijnlijk wil je ook afbeeldingen aan je webpagina toevoegen ter ondersteuning van de geschreven tekst. Zo niet, overweeg dit dan zeker nog eens. Afbeeldingen zijn een mooie toevoeging en zorgen ervoor dat je website prettiger oogt. Daarnaast hebben afbeeldingen ook een SEO waarde. Geef de afbeeldingen voordat je ze uploadt in de mediabank van je website al de juiste naam. Wat is nu de juiste naam? Het belangrijkste is dat je hierin het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden verwerkt. Vervolgens vul je in je website ook de ALT-tekst (alternatieve tekst) toe aan de afbeelding.
Ik ben natuurlijk onwijs benieuwd wat je van bovenstaande tips vond en of je ze hebt kunnen toepassen op je website. Laat dit zeker even achter in de comments ;)
Alle rechten voorbehouden | Erikaderidder.nl