Marketing kanalen voor ZZP'ers

Erika de Ridder • 2 januari 2024

Wat zijn marketing kanalen?

Marketing kanalen zijn de kanalen die je inzet om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Je vermarkt hiermee jouw business. De marketing kanalen die jij in wilt zetten verwerk je in de marketingstrategie. Heb je nog geen hele marketing strategie? Geen probleem! Dan nog is het belangrijk om na te denken over welke marketingkanalen jij als zelfstandig ondernemer inzet om jouw bedrijf te laten groeien. 


Offline marketing kanalen vs. Online marketing kanalen 

Allereerst, het onderscheid tussen offline en online marketing kanalen. Offline marketing kanalen zijn de kanalen waarmee jij mensen bereikt buiten het internet om. Dit worden ook wel de traditionele marketingkanalen genoemd. Hierbij kun je denken aan flyers, billboards, posters, presentaties, radio en tv. Een nadeel van traditionele marketingkanalen is dat het vaak niet goed meetbaar is. Zeker ten opzichte van online marketing, waarin bijna alles meetbaar is. Online marketing kanalen zijn kanalen waarmee je mensen via het internet bereikt. Hier gaan we in deze blog wat dieper op in, omdat dit kanalen zijn die jij als zelfstandig ondernemer zeker in moet zetten. De kosten zijn vaak lager dan wanneer je bijvoorbeeld in een tv- of radioreclame wilt worden genoemd. Daarnaast is het goed meetbaar, waardoor je ook goed weet of het geld dat je uitgeeft of de tijd die je investeert aan het marketing kanaal de moeite waard is.


Marketing kanalen voor jou als zelfstandig ondernemer



1. Je website 

Een website is als je het mij vraagt onmisbaar voor jou als zelfstandig ondernemer. Het hoeft geen uitgebreide site te zijn, maar je wilt iets hebben waar jij mensen online naar toe kunt sturen als je aan de slag gaat met jouw online marketing. Je website is een plek waar jij jezelf als zelfstandig ondernemer kunt laten zien en kunt laten zien wat jij voor iemand kunt betekenen. Zorg dat je website actiegericht is, hiermee bedoel ik dat je mensen aanspoort om een actie te doen. Dus een kennismaking aanvragen, een ebook downloaden, iets kopen. Wat jij als doel hebt met jouw bedrijf moet duidelijk naar voren komen. Je website is een marketing kanaal dat jij volledig in eigen beheer hebt. Jij bepaalt wat er op staat, hoe het eruit ziet en welke functies je allemaal terug wilt laten komen. 


2. Social media kanalen 

Als we het hebben over marketing kanalen kan social media daar natuurlijk niet in ontbreken. We kunnen er niet meer omheen. En ook al heb jij een haat(-liefde) verhouding met social media, je moet er toch over nadenken of je het in wilt zetten voor je business om een gedegen keuze te maken. “Ik vind social media niets” is geen reden om het niet strategisch in te zetten. Social media kanalen zijn fantastisch om in contact te komen met je doelgroep. Uiteraard is de keuze voor het juiste social media kanaal afhankelijk van wie je doelgroep is. Richt jij je op jongeren, dan is TikTok wellicht een betere keuze dan Facebook. Richt jij je op de 50 plusser? Die zijn weer eerder op Facebook te vinden dan op TikTok. Als jij zelfstandig onderneemster bent en nog geen budget hebt voor grote marketing campagnes, dan zijn social media kanalen een mooie manier om organisch (dus niet betaald) verkeer naar je website te krijgen en jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.


Bij social media kanalen kun je denken aan: 

  • Instagram
  • TikTok 
  • Facebook 
  • Twitter
  • LinkedIn 
  • YouTube
  • Pinterest; al is Pinterest hier een vreemde eend, omdat je dit ook kunt zien als een zoekmachine. 


2.1: Adverteren op Social Media 

Naast dat je via social media mensen organisch kunt bereiken, kun je ook kiezen om dit marketing kanaal betaald in te zetten door middel van advertenties. Met advertenties zorg je ervoor dat jij je bereik vergroot. Je kunt hierbij targeten op mensen in je doelgroep. Hiermee wordt social media een marketing kanaal waarmee jij ook mensen bereikt buiten je ‘eigen kring’. 


3. Google 

Google is nog steeds de populairste zoekmachine in Nederland, mensen Googlen er wat op los om antwoorden te vinden op hun vragen. De plek dus waar jij als onderneemster zichtbaar wilt zijn. Mensen zijn gericht op zoek naar een oplossing die jij te bieden hebt! Er zijn twee manieren om Google in te zetten als marketing kanaal. 


3.1: SEO 

SEO, Search Engine Optimization, is het optimaliseren van je website om organisch bovenaan in de zoekresultaten van Google te komen. Door dit te doen kun jij zonder te betalen de top posities binnen Google in de wacht slepen.


3.2: SEA

SEA, Search Engine Advertising, betekent adverteren in Google. Dit zijn de betaalde posities in Google die nog boven de organische posities staan. Door te betalen kun je dus toch gebruik maken van dit marketing kanaal als je met jouw website nog niet de gewenste posities behaalt. Het voordeel hiervan is dat je snel resultaat kunt behalen (als je het goed doet), het nadeel is dat je afhankelijk bent van het geld dat je er in stopt. Stop je met betalen, dan ben je ook direct je posities en daarmee het verkeer naar je website kwijt. 

 

4. E-mail marketing

E-mail is een marketing kanaal welke je als zelfstandig ondernemer zeker moet overwegen. Bij bovengenoemde marketing kanalen zoals social media en Google ben je afhankelijk van anderen. Besluit Google jouw website niet meer te tonen of stopt Instagram ermee, dan ben je alles kwijt. Met e-mail marketing heb je het veel meer in eigen beheer. Door e-mailadressen te verzamelen van potentiële klanten en huidige klanten kun je echt met mensen in contact blijven. Kijk of je iets kunt maken wat aansluit bij jouw aanbod, hiermee zorg je ervoor dat de mensen die hem aanvragen ook echt in jouw doelgroep passen. Hiermee wordt jouw lijst een stuk waardevoller. Kun je bijvoorbeeld een gratis weggever maken om mailadressen te verzamelen van potentiële klanten? 


5. Marketing kanalen van anderen (partner)

Naast je eigen marketing kanalen kun je ook gebruik maken van kanalen van anderen. Zeker als je zelf nog niet zo veel bereik hebt, kan het heel fijn zijn om via andere kanalen onder de aandacht te komen. Kun je een gastblog schrijven op een platform met veel bezoekers? Is het misschien mogelijk om in een podcast te spreken van iemand anders? Kun je mee in een e-mail van iemand met dezelfde doelgroep?


Hoe kies je het juiste marketing kanaal?

Als zelfstandig ondernemer is het natuurlijk je doel om jouw doelgroep te bereiken. Daarvoor moet je een keuze maken in welk marketing kanaal of welke marketing kanalen het beste bij jou én je doelgroep passen. Om je alles uit je marketing kanalen te halen is het belangrijk dat je ze goed inzet. Ben je nog geen marketing expert en vind je het nog lastig? Kies dan één kanaal en ga daar volledig voor om te kijken of het voor je werkt. Dit betekent niet dat je 3 weken af en toe iets om Instagram zet en dan denkt het werkt niet. Nee je gaat het kanaal volledig benutten, alles eruit halen wat er in zit.


Werkt het dan echt niet? Dan kun je overwegen om een ander kanaal te kiezen. Heb je het kanaal helemaal onder de knie? Kijk dan of je er een kanaal bij kunt nemen. Je vindbaarheid in Google zou ik vanaf het begin altijd meenemen. Dit is een lange termijn strategie. Beginnen met bloggen, gebruik die content weer voor je social media en werk langzaam naar een steeds beter presterende website toe. Daar heb je jarenlang profijt van.


door Erika de Ridder 25 februari 2025
Al startende ondernemer heb je vaak nog niet het budget om alle taken uit te besteden. Er komt veel op jouw bordje, dit betekent dat je tools nodig hebt om het werk makkelijker te maken! Met deze tools zorg jij ervoor dat jij jouw werk overzichtelijk houdt, professionaliseert en zelf uit kunt voeren. Welke tools gebruik jij al? Asana Wanneer je start met ondernemen komt er onwijs veel op je af. Om een beetje orde te houden in de chaos, is er Asana. Mijn steun en toeverlaat! In deze app kun je alle taken noteren die je in gedachten hebt. Je kunt dit in verschillende projecten verdelen en op een datum zetten, waardoor er een agenda ontstaat. Daarnaast kan je met teams werken. Ideaal wanneer je samenwerkt met verschillende mensen om taken aan elkaar toe te schrijven. Wanneer je een taak hebt afgerond markeer je dit. Op deze manier heb je een super handig overzicht van waar jij en eventueel je teamleden mee bezig zijn. Canva Je hoeft geen creatief genie te zijn om iets creatiefs te maken, dat bewijst de tool Canva wel. Wil je social media posts, visitekaartjes of misschien een e-book maken? Dit kan allemaal op deze site. Je kunt hier gratis een account aanmaken en de mooiste creaties maken. Een handige tool hierbij is ook de Chrome-extensie Eye Dropper color picker. Hiermee kun je van iedere kleur die jij op je computer ziet, de kleurcode achterhalen. Deze kleurcode kun je vervolgens weer in Canva gebruiken om consistentie te krijgen in de kleuren die je gebruikt. Het fijne aan deze tool is dat je gebruik kunt maken van sjablonen, hierdoor is het ook zonder creatieve geest mogelijk de mooiste creaties te maken. MailBlue E-mailmarketing is een krachtig middel om jouw klanten betrokken te houden en sales te genereren. MailBlue, de Nederlandse variant van ActiveCampaign, biedt geavanceerde mogelijkheden om gepersonaliseerde e-mailcampagnes op te zetten. Hiermee kun je geautomatiseerde e-mails versturen, segmenteren op basis van gedrag en leads opvolgen zonder dat je hier veel tijd aan kwijt bent. Een must-have voor iedere ondernemer die serieus aan de slag wil met e-mailmarketing. Planoly De tool om jouw Instagram posts in te plannen. Hier kun je gratis gebruik van maken tot een bepaald aantal post per maand. Let er dus wel op dat je de posts alleen aan de app toevoegt als je zeker weet dat je hem wil gebruiken. Je kunt natuurlijk ook voor een betaald account kiezen, dan kun je zo veel posts plaatsen en verwijderen als je wilt. Ook kun je meerdere accounts koppelen, waardoor je verschillende Instagram-kanalen kunt beheren. Niet alleen je feed kun je hiermee inplannen, ook je stories! Sinds een tijdje kun je met Planoly ook je Pinterest posts inplannen, ideaal dus! Google Analytics Je kunt natuurlijk 101 dingen doen om meer klanten te krijgen. Super als dit je uiteindelijk ook lukt. Maar waar komen deze klanten vandaan? Welke acties hebben online nu echt tot resultaten geleid en welke absoluut niet? In Google Analytics kun je precies zien hoe jouw website presteert en welke doelen op welke manier worden behaald. Komt het meeste verkeer via een e-mailcampagne of juist via Google Search? Worden via deze kanalen ook het meeste doelen behaald? Zo kun je kijken waarin je door moet investeren en waarin juist niet. Daarnaast kun je uit Google Analytics heel veel informatie vinden over de bezoeker. Moneybird Super belangrijk, boekhouding. Zeker niet mijn favoriet, ik knijp dan ook echt in mijn handjes met een hele goede boekhouder. Maar administratie is super belangrijk, ook wanneer je een boekhouder hebt. Dus boekhouder of niet, zorg dat je je zaken op orde hebt. Met Moneybird kun je facturen versturen en ontvangen. Zo weet je precies wat er nog open staat aan betalingen. Ook kun je hier al je bonnetjes in opslaan, zodat je deze niet verliest. Keyword Planner - Google Ads Het is belangrijk inzicht te hebben in het zoekgedrag van jouw doelgroep. Aan de hand hiervan kun je blogartikelen gaan schrijven en pagina’s gaan maken. De Keyword Planner van Google Ads is hier perfect voor. Je hoeft niet per se advertenties te hebben lopen, maar je moet wel een account hebben. Hierin kun je verschillende zoekwoorden waarop jij denkt gevonden te willen worden invoeren. Google geeft zelf ook een heel aantal alternatieven, super handig! Kijk goed naar het zoekvolume en welke woorden voor jou relevant zijn. Een zoekwoordcombinatie met een koopintentie is bijvoorbeeld ook super interessant, ook al is het zoekvolume hierop vaak lager. ChatGPT Als ondernemer moet je vaak teksten schrijven, brainstormen over ideeën en snel informatie opzoeken. ChatGPT is hierbij een geweldige tool. Of je nu een pakkende social media post wilt maken, een blog wilt laten opstellen of een marketingstrategie wilt bedenken, ChatGPT helpt je snel en efficiënt. Met deze AI-tool kun je teksten genereren, herschrijven en optimaliseren, waardoor je kostbare tijd bespaart en altijd sterke content hebt. Zorg ervoor dat je de juiste prompts gebruikt en ChatGPT is je beste collega!
door Erika de Ridder 19 februari 2025
Wist je dat hoe langer iemand op jouw post blijft ‘hangen’, dit een positief effect heeft op het Instagram algoritme. Dit laten ‘hangen’ kun je stimuleren door gebruik te maken van goede captions. Voor het algoritme is het ook belangrijk dat er interactie is met je publiek. Ook hiervoor is je caption essentieel! Maar hoe pak je dit aan? Hier komen een aantal praktische tips om je op weg te helpen. Microbloggen Microbloggen onder je post is een geweldige manier om de lezer langer bij je post te houden en interactie uit te lokken. Microbloggen houdt in dat je onder je post een korte blog plaatst. Dus een verhaal, vaak met een persoonlijke touch om je bezoeker te inspireren, informeren of aan te zetten tot een actie. Vergeet daarom ook niet een Call to Action toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld door een vraag te stellen, zodat mensen op je post gaan reageren. Wat weer zorgt voor interactie. Dit vindt het algoritme geweldig en zo maak je kans om op de Explore pagina terecht te komen, wat betekent dat nog meer mensen je zien! Maar er is meer, want hoe schrijf je nu een goede caption? Maak direct indruk De eerste regel van je caption is essentieel. Deze moet direct de aandacht trekken. Let erop dat je iets opvallends zegt of toevoegt, nog voordat de tekst automatisch wordt afgebroken. Zorg dat dit altijd in beeld is voor de kijker. Begin bijvoorbeeld met opvallende statistieken. Wist je dat australië breder is dan de maan? (emoticon, emoticon) en daarna een tekst over bijvoorbeeld een reis je jij hebt gemaakt of wilt gaan maken of juist over de maan. Het is maar een voorbeeld ;). Of je kunt een emotionele reactie oproepen voor iets over jezelf te delen. ‘En toen zag ik het niet meer zitten’ ‘Ik wist dit gaat mij lukken, alleen nog niet hoe’. Probeer de lezer te triggeren om door te lezen. Call to Actions Je kunt ook heel direct vragen om een actie aan het begin van je caption om de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld: Double tap als jij deze dag gaat rocken (emoticon)! Wat je ook doet probeer altijd een call to action toe te voegen aan je caption. Stel bijvoorbeeld aan het eind van jouw microblog een vraag, om interactie uit te lokken. Maak je vraag niet te ingewikkeld, waardoor het gemakkelijk is voor de kijker om te reageren. Je kunt ook gebruik maken van een keuze. Bijvoorbeeld: Pizza of pasta? Met daarachter weer een stuk tekst over wat jou keuze is of over het feit dat keuzes maken soms heel lastig is. Je kunt ook mensen iemand laten taggen, bijvoorbeeld om kans te maken op een actie die je hebt bedacht. De meest gebruikte call to action is denk ik wel Link in Bio! Hiermee probeer je mensen naar de website te leiden. Let er wel op dat de link in bio gaat naar de pagina waar je het over hebt in je laatste post. Zorg er voor dat de Call to Action opvalt. Dit kun je doen door emoticons, maar ook door de kiezen voor een ander lettertype of opvallende leestekens. Gebruik witruimte Zeker wanneer je gaat microbloggen onder je post is het belangrijk dat de tekst prettig leesbaar blijft. Gebruik daarom af en toe een witregel, waardoor de tekst opgesplitst wordt. Maak het persoonlijk en passend bij je brand Zorg dat je een duidelijke stijl hebt die bij jou en je merk/bedrijf past. Het is belangrijk herkenbaar te zijn voor mensen, zodat ze direct zien dat jij het bent. Persoonlijkheid laten zien is misschien wel de eenvoudigste manier om jezelf te onderscheiden, maar voor sommige ook een grote stap. Believe me, het is het waard om hiervoor uit je comfortzone te stappen. Het is gewoon een kwestie van doen. Vind je het lastig om je caption te schrijven op een manier die bij je past? Bedenk dan een onderwerp en spreek hierover een stuk in op je telefoon. Luister dit vervolgens terug en verwerk dit in je caption, zoals je het ook sprekend formuleert. Hierdoor sluit je tekst aan bij hoe jij ook in het echte leven spreekt. Nog een bijkomend voordeel door je persoonlijkheid te laten zien, is het voor mensen gemakkelijker een berichtje te sturen of te reageren onder je bericht. Men heeft het idee jou te kennen, waardoor de drempel een stuk lager is. Kies je thema’s Heb je vaak geen idee waar je nu weer iets over moet delen? Begin altijd met een strategie maken, hierin komen een paar focusthema’s naar voren waar jij je aan vast kunt houden. Door focusthema’s te kiezen waarover jij informatie/inspiratie deelt, weet de volger wat hij kan verwachten. Dat is prettig en een reden om je te gaan volgen wanneer iemand interesse heeft in een of meer van jouw thema’s. Voor mij is dat bijvoorbeeld: Ondernemen en marketing met een focus op content. Dit zijn onderwerpen die passen bij mijn bedrijf en mijn interesses. Vervolgens heb ik een lijst gemaakt met allemaal onderwerpen die bij de thema’s aansluiten. Wanneer ik even geen inspiratie heb, pak ik deze erbij. Hashtags Hashtags zijn onmisbaar op Instagram. Je wordt erdoor beter vindbaar en komt makkelijker in contact met mensen met dezelfde interesses. Dit zijn interessante potentiële volgers, omdat zij oprecht geïnteresseerd zijn. Wat weer kan zorgen voor meer interactie. Maar, zorg dat je caption niet verstoord wordt door allerlei hashtags. Plaats de hashtags daarom zoveel mogelijk onderaan in je caption, met een of meerdere witregels ertussen. Je kunt er ook voor kiezen het als een reactie handmatig onder je post te plaatsen, zo staan ze het helemaal niet in je bericht genoemd. Hierdoor word je beter vindbaar, maar houd je de leesbaarheid goed. Werk vooruit Wanneer je op moment supreme de caption nog even moet bedenken, is de kans groot dat er niet meer uitkomt dan een vraag en een emoticon. Daarom is het fijn je post te plannen. Dit betekent niet dat je alles in moet plannen voor de komende maanden en automatisch moet laten posten, zodat jij niets meer hoeft te doen. Zeker niet! Het algoritme ziet ook hoeveel jij aanwezig bent en reageert op anderen. Maar, maak wel gebruik van een planning om bijvoorbeeld een moment in de week je captions te schrijven voor de volgende twee weken. Zo heb je altijd een post klaar staan en neem je echt even de tijd na te denken over wat je wilt vertellen. Het is natuurlijk niet zo dat je perse de geplande post moet gebruiken. Persoonlijk vind ik het belangrijk om te kunnen delen wat op dat moment goed voelt of past bij het moment. Toch is het fijn een soort database te hebben met mooie post en bijpassende captions om te posten om uit te kunnen kiezen. Dus plan een moment in de week om hiermee aan de slag te gaan. Ik gebruik zelf de gratis tool Planoly. Later is ook een fijne tool om dit mee te doen. Vergeet de caption in je stories niet Veel mensen kijken stories zonder geluid. Wanneer jij hier geen extra tekst aan toevoegt met daarin kort waar de story over gaat, is het voor veel mensen niet interessant. Het is even iets meer moeite, maar zo ontzettend waardevol voor je kijker. Dit doe ik wel op het moment zelf, omdat ik mijn stories iedere dag op neem. In Planoly kun je ook je stories opslaan met bijbehorende tekst voor wanneer je vooruit wilt werken. Super handig als er een drukke week aan komt en jij alvast je stories met teksten klaar hebt staan. Zoals bij veel is het dus ook bij het schrijven van de caption belangrijk om persoonlijkheid te laten zien. Neem er echt even de tijd voor om de content te schrijven, blijf jezelf. Dit zorgt voor authenticiteit. En neem de kijker mee in een verhaal met een call to action voor meer interactie. Het kost even iets meer tijd, maar het levert je gegarandeerd meer op dan wanneer je random post blijft plaatsen zonder enige gedachtegang.
door Erika de Ridder 27 augustus 2024
In Google Analytics 4 (GA4) zijn gebeurtenissen en conversies de sleutels tot het begrijpen van het succes van je website. Maar hoe stel je ze in en waar vind je ze terug? Er is namelijk een hele hoop veranderd sinds we over zijn gegaan naar GA4. Wat zijn doelen en conversies, en waarom zijn ze belangrijk? Doelen en conversies zijn manieren om te meten of je websitebezoekers de gewenste acties uitvoeren. Denk aan het voltooien van een aankoop, het inschrijven voor een nieuwsbrief, of het invullen van een contactformulier. In GA4 noemen we deze acties "conversies." Door conversies in te stellen, krijg je inzicht in hoe effectief je website is in het bereiken van je bedrijfsdoelen. Het instellen van conversies is essentieel om de prestaties van je website te volgen en te verbeteren. Zonder deze gegevens tast je in het duister: je weet niet welke pagina's goed presteren, welke campagnes werken, of waar bezoekers afhaken. Hoe stel je conversies in GA4 in? Het proces om conversies in te stellen in GA4 is eenvoudig, maar het vereist wel enkele stappen om het goed te doen. Hier is een stapsgewijze handleiding: 1. Log in op Google Analytics 4 Ga naar de Google Analytics website en log in. Kies de juiste property (website) waar je de conversies voor wilt instellen. 2. Ga naar "Gebeurtenissen" (Events) In de linker zijbalk klik je op "Configureer" en dan op "Gebeurtenissen." In GA4 worden conversies ingesteld op basis van gebeurtenissen. Alles wat een gebruiker op je website doet (zoals klikken op een knop of het invullen van een formulier) kan worden vastgelegd als een gebeurtenis. 3. Maak een nieuwe gebeurtenis aan Als de actie die je wilt volgen nog geen standaard gebeurtenis is, kun je een nieuwe gebeurtenis maken. Klik op de knop "Maken" (Create) om een nieuwe gebeurtenis aan te maken. Geef je gebeurtenis een logische naam, bijvoorbeeld "contact_formulier_verzonden" als het om het invullen van een contactformulier gaat. 4. Stel de gebeurtenis in als conversie Nadat je een gebeurtenis hebt aangemaakt, ga je terug naar de lijst met gebeurtenissen. Zoek de gebeurtenis die je zojuist hebt gemaakt (of een bestaande gebeurtenis die je als conversie wilt markeren) en zet de schakelaar "Markeren als conversie" aan. De gebeurtenis wordt nu geteld als een conversie wanneer deze optreedt. 5. Controleer je conversies Ga naar "Rapporten" in de linker zijbalk, en klik op "Levenscyclus > Conversies." Hier kun je de prestaties van je conversies volgen. Dit helpt je te begrijpen welke acties bezoekers op je website ondernemen en hoe effectief je marketingstrategieën zijn. Tips voor het optimaliseren van je conversies Maak gebruik van beschrijvende namen: Zorg ervoor dat de namen van je gebeurtenissen en conversies duidelijk en beschrijvend zijn, zodat je in één oogopslag begrijpt waar ze voor staan. Test je conversies regelmatig: Controleer of de gebeurtenissen correct worden getriggerd. Dit voorkomt dat je verkeerde gegevens verzamelt. Gebruik conversies in je rapportages: Koppel je conversies aan specifieke campagnes, pagina's of bronnen om te zien waar je bezoekers vandaan komen en welke kanalen het meest effectief zijn. Wat is jouw ervaring met het instellen van conversies? Nu je weet hoe je conversies kunt instellen in GA4, is het tijd om actie te ondernemen. Heb je al conversies ingesteld? Wat zijn je bevindingen tot nu toe? Of loop je ergens tegenaan? Ik denk graag met je mee!
Share by: